Keď sa povie námorné katastrofy, väčšina ľudí si pravdepodobne spomenie na katastrofu Titanicu. Nie je prekvapujúce, že tento príbeh bol mnohokrát rozoberaný, ale zďaleka nie je jediný. Existujú udalosti, o ktorých možno ani netušíte, ale do čiernej kroniky lodnej dopravy sa zapísali veľkými písmenami. More záhadných katastrof na televíznej stanici Spektrum vyplavia vo februári od 5. februára od 21:00 hod. ich ďalšiu časť.
Tajomstvá hlbín
Dokumentárne série More záhadných katastrof sa v každej epizóde dostávajú hlbšie a približujú najzáhadnejšie a najneočakávanejšie námorné katastrofy za posledných päťdesiat rokov. Tie svojimi rozmermi otriasli svetom a viedli k zásadným zmenám v lodnom priemysle. Jednotlivé epizódy seriálu vtiahnu divákov do sveta námorníkov a obnovia pátranie po príčinách katastrof, ktoré mali často ďalekosiahle následky. Nechajte sa unášať na vlnách svetových morí a oceánov, ktorých hlbiny sa stali osudnými pre príliš veľa ľudí, pre ktorých kedysi znamenali život. Poctu týmto námorníkom a odhalenie tajomstiev dávnych udalostí si môžete pripomenúť od 5. februára 2024 každý pracovný deň o 21:00.
Zbytočné straty vo vlnách
Príbeh spomínaného Titanicu určite netreba predstavovať, a hoci išlo o obrovskú katastrofu a nepredstaviteľnú ľudskú stratu, zďaleka nebola najväčšia. V roku 1987 narazil filipínsky osobný trajekt Doña Paz do tankera MT Vector, ktorý prevážal tisíce barelov ropy na ceste do Manily. Okrem ekologických následkov, keď po úniku ropy horelo more okolo lode, si táto udalosť vyslúžila prívlastok
najväčšia civilná námorná katastrofa, keďže zahynulo viac ako 4 300 ľudí. Len 26 z nich sa podarilo zázrakom zachrániť. Čo stálo za nehodou? Súhra viacerých okolností. V čase zrážky riadil loď neskúsený plavčík, zatiaľ čo dôstojníci sa zabávali. Okrem toho bolo na palube podstatne viac ľudí, ako bola kapacita trajektu, evakuácia zlyhala a ľudia sa nemohli dostať ani k záchranným vestám. Problematická bola aj prevádzka tankera, keďže dokumentácia nebola v poriadku a posádka nemala dostatočnú kvalifikáciu. V dôsledku týchto zlyhaní boli straty na životoch úplne zbytočné.
Zabudnutá mína
Japonská mína stála za zničením čínskej osobnej lode Kiangya, na ktorej v decembri 1948 zahynuli Číňania. Podľa oficiálnych záznamov bolo na palube 2 000 utečencov, v skutočnosti však na mori našlo smrť viac ako 3 300 ľudí. Zachrániť sa podarilo len približne 700 osôb. Na akúkoľvek reakciu bolo málo času, keďže loď sa po náraze na mínu potopila veľmi rýchlo na dno.
Dôsledky ľudských chýb
Moderná doba má nevýslovné možnosti, no aj napriek tomu dochádza k zbytočným katastrofám. Často však za nimi stojí len jedna vec – ľudská chyba. Zoberme si napríklad trajekt Estonia, ktorého plavba sa v roku 1994 skončila smrťou 852 ľudí. Spočiatku sa zdalo, že na vine je technická chyba, keď oddelenie lode, cez ktoré nastupujú autá, nevydržalo nápor až šesťmetrových vĺn a otvorilo sa. Rozsiahle vyšetrovanie však ukázalo, že loď bola zle udržiavaná a navyše mala plávať len v pobrežných vodách, nie na otvorenom mori. V roku 2012 potom zahynulo 32 ľudí, keď sa výletná loď Costa Concordia prevrátila kvôli chybe kapitána, ktorý ani nezavolal o pomoc a zbabelo sa pokúsil o útek. Našťastie vody Stredozemného mora sú prístupnejšie a zvyšní cestujúci boli zachránení. Celkovo na lodi cestovalo viac ako 4 200 ľudí a následky zrážky s útesom mohli byť katastrofálne.